PRELEGENCI GŁÓWNI
|
Stan „flow” daje napęd. Jak go osiągnąć? (PL)
Jedną z istotniejszych umiejętności w życiu jest umiejętność pływania, a właściwie zanurzenia się, w rzeczywistości, w chwili, która właśnie mija, i płynięcia z tym, co akurat robimy, czego oświadczamy. Tylko tak możemy poczuć, że życie ma smak i głęboki sens. „Flow”, czyli poczucie przepływu, zarówno w pracy jak i życiu nauczyciela, sprzyja nie tylko wydajności zawodowej, ale także osiągnięciu wysokiej jakości naszego życia. Poczucie przepływu występuje, gdy wyzwanie danej czynności jest zrównoważone z umiejętnościami osoby tą czynność wykonującej. Oznacza to, że czynność powinna być wystarczająco trudna, aby wymagała skoncentrowania i zaangażowania, ale jednocześnie dostosowana do umiejętności jednostki, aby nie powodować frustracji. Doświadczanie poczucia przepływu może przynieść wiele korzyści, takich jak wzrost motywacji, kreatywności, produktywności i ogólnego samopoczucia. Może być silnym czynnikiem zwiększającym satysfakcję i radość z wykonywanych działań. Może też zapobiec wypaleniu zawodowemu, na które jako nauczyciele, jesteśmy niezwykle podatni. „Flow” może różnić się w zależności od rozmaitych czynników, takich jak indywidualne predyspozycje, kontekst pracy i dynamika poszczególnych zadań czy grup uczniowskich. Ważne jest jednak, aby świadomie dążyć do tworzenia warunków sprzyjających poczuciu przepływu. W trakcie wykładu omówimy sposób, w jaki można rozpoznać u siebie poczucie przepływu, przyjrzymy się wspólnie czynnikom, które sprzyjają powstawaniu „flow” i je charakteryzują oraz metodom, które pomagają poczucie przepływu utrzymywać i pielęgnować. |
|
|
The Best Technology for your Classroom is You (EN)
ChatGPT, OpenAI, machine learning – no doubt there is a tech explosion occurring in education today. But just because we have the technology, must we use it? This talk hopes to open a discussion throughout the conference on the overuse, misuse and abuse of technology in the classroom. Teachers are trying to keep up with learning the latest flashy apps to engage learners while leaving conventional teaching skills behind. Maybe it is time to stop “teching” and get back to teaching. Novelties in teaching tools come and go, trends die off, the latest bandwagon moves on, but one thing has never changed as an effective teaching tool. You, the teacher. |
|
|
Gamifikacja i co dalej? Środowiska interaktywne jako narzędzia rozwoju kompetencji społecznych i cyfrowych u studentów (PL)Coraz szersze wykorzystanie środowisk cyfrowych w szkolnictwie wyższym wymaga wskazania efektywnych sposobów ich implementacji w praktyce dydaktycznej. Może się bowiem zdarzyć, że atrakcyjność danego narzędzia przeważy nad jego użytecznością już na etapie wyboru, skutkując obniżeniem efektywności procesu uczenia się. Narzędzia cyfrowe, niezależnie od ich atrakcyjności dla odbiorcy końcowego, powinny przed wszystkim w sposób możliwie wszechstronny wspierać rozwój osób uczących się, z uwzględnieniem ich kompetencji merytorycznych, społecznych i cyfrowych. Prowadzona z ich pomocą edukacja medialna powinna być zorientowana tak na rozwój umiejętności korzystania z tych narzędzi jak też ich wykorzystania w sposób krytyczny i kreatywny zarazem. W prezentacji zostanie przedstawiona propozycja sposobu planowania procesu dydaktycznego, wykorzystującego coraz bardziej złożone środowiska interaktywne (Microsoft Sway, PowerPoint, Minecraft Education) oraz takie metody jak uczenie się przez działanie oraz gamifikacja. |
|
|
Co oznacza „być” i „uczestniczyć” w zajęciach z języka hiszpańskiego? Od lekcji stacjonarnej po lekcję on-line, z uwzględnieniem zajęć hybrydowych (PL)wkrótce |
|
|
The past, present, and future of AI-enabled language learning (EN)
This year’s conference offers a wealth of discussions around the application of generative AI to language learning. This reflects the fact that, perhaps for the first time, many teachers are tangibly experiencing the transformative potential of AI systems in education because they can finally directly engage with the systems and guide their actions. After an initial period of fascination with generative AI capabilities, the language teaching community has moved into a phase of practical application and systematic study of AI strengths and limitations. To address the conference leitmotif, we will first reflect on the journey thus far, namely the past decades of progress in incorporating AI in language assessment and learning. We will then map out the road ahead. This includes discussing the opportunities for individual teachers to integrate generative AI into their pedagogical toolkits, as well as the broader commercial applications within the language learning industry. We will also address the ongoing evolution of institutional practices, the upcoming changes to regulatory frameworks, and the wider economic shifts that may follow. |