Space Is Not The Final Frontier

Wirtualna wymiana umożliwia studentom rozwijanie kompetencji społecznych,
w tym interkulturowych, w ramach wspólnie realizowanych projektów naukowych.

Spis treści

padletWymiana wirtualna

W swoich założeniach, wirtualna wymiana umożliwia studentom rozwijanie kompetencji społecznych, w tym interkulturowych, w ramach wspólnie realizowanych projektów naukowych. Ponieważ obie nasze grupy lektoratowe zajmowały się szeroko rozumianą technologią kosmiczną postanowiliśmy dać naszym studentom możliwość zaangażowania się w miniprojekty badawcze, w ramach których podejmą kwestię eksploracji i podboju kosmosu. Obie nasze grupy podzieliliśmy na kilkuosobowe zespoły międzynarodowe i zaproponowaliśmy listę tematów i źródeł. Studenci otrzymali pełną autonomię w kwestii wyboru interesujących dla nich zagadnień jak również kanałów komunikacji, z wykorzystaniem których będą pracować nad projektami. Na początku semestru i na zakończenie projektu zorganizowaliśmy synchroniczne sesje on-line korzystając z platformy Zoom. Pierwsze spotkanie umożliwiło studentom poznanie się „twarzą-w-twarz”, co jest niezbędnym elementem budowania relacji osobowych. Produktem finalnym były mini-artykuły naukowe napisane przez studentów z wykorzystaniem narzędzia Wakelet i umieszczone na platformie Padlet. Każdy zespół miał zapoznać się z artykułami pozostałych grup i umieścić pod ich artykułami pytania. Zwieńczenie współpracy stanowiła sesja pytań i odpowiedzi zorganizowana w czasie rzeczywistym, w czasie której przedstawiciele grup odpowiadali na wybrane pytania zadane przez pozostałe zespoły.

 

 

Wnioski

Trzeba przyznać, że współpraca w sposób bardzo satysfakcjonujący dopełniła zajęcia językowe oferowane w ramach lektoratów. W ankiecie przeprowadzonej po projekcie, studenci dali wyraz zadowoleniu wynikającemu z możliwości zaangażowania się we współpracę międzynarodową, zarówno w zakresie poprawy umiejętności językowych i interkulturowych w kontekście mocno zbliżonym do rzeczywistego kontekstu zawodowego, jak i rozwoju wiedzy merytorycznej dzięki konfrontacji z warsztatem pracy studentów innej uczelni. Dodatkowo my jako prowadzący mogliśmy przyjrzeć się bliżej własnym nawykom pedagogicznym, skonfrontować je ze standardami obowiązującymi w innym kraju, zrewidować i rozwinąć swoje umiejętności. Co ciekawe, jest to wartość dodana swoista tylko dla współpracy wirtualnej, gdzie prowadzący jest obecny w procesie wymiany studenckiej w odróżnieniu od tradycyjnej formy realizacji programu Erasmus+, w której po prostu nie uczestniczy wraz ze swoimi podopiecznymi.

 

Lektor High-Tech       Olimpiada